2013. március 29., péntek

Húsvéti kalács helyett - Gyümölcskenyér




-        Anyu, én ám tudom, hogy nincs Nyuszi! – ezzel fogad a kisfiam az iskolában. Nyilván kiokosították egymást az elsősökből összeverődött Nagy Húsvéti Nyúlleleplező Tanács tagjai.
-        ÓÓÓ, nincs Nyuszi??? És akkor ki fogja nekünk az ajándékokat hozni??? – kérdezem én és gondolatban hozzáteszem, talán a Mikulás bevállalja a húsvéti fuvart is, szánon mégiscsak egyszerűbb lenne ebben a tavaszi zimankóban.
-        Én tudom, hogy ki hozza az ajándékot, Ti: Apu és Anyu!
Hm. Régóta tipródom már ezen a dolgon, hogy lelepleződjünk-e a gyerekek előtt. Nagylányom hallani sem akart róla soha, hogy a varázslatos lények nem léteznek. Hiába hagytam szerteszét számtalan jelét a valóságnak. Ő nem akarta tudomásul venni. És egy ideje pedig nem akar belerondítani a játékunkba, már csak kisöccse kedvéért sem. Aki meglehetősen racionális lény, és nem is okozna neki megrázkódtatást az igazság, mint ahogyan nekem sem okozott annak idején. Azért én megpróbálom megingatni az újdonsült hitében, hogy tényleg olyan erős-e vajon:
-        Szóval szerinted nincs Nyúl?
-        Hát nem is tudom, még gondolkodom rajta – mondja némiképp fellélegezve, hátha mégis igaz a mese.
Idáig rendületlenül hitt benne, két hete mindennap elmondja, hogy titkos naplót kér a Nyúltól. Lakattal, akihez kulcs van. Nem ám számkód, vagy más trükk. A titkos naplót elirigyelte a nővérétől, aki már évek óta vezeti.
-        És milyen titkot fogsz írni abba a naplóba?
-         Hát például azt, hogy Szilárdnak még egy testvére fog születni! – vágja rá rögtön a nagy rafinátor, aki szépen belesétált a csapdámba.
Ezt a titkot már én is lelepleztem magamban, de ezt nem árulom el. Annak pedig nagyon örülök, hogy naplót kér, mert ahhoz ugye írni kell, gyakorolni a frissen megszerzett tudást.
Biztosan Anyúl vezette a lépteimet, mert az első boltban, ahova betértem, meg is találtam az igazi titkos naplót, rendes lakattal, kulccsal és a sok hellokitty és barbihercegnő között volt egy példány egy bájos kiskutyával az elején, ami még kisfiúk számára is vállalható.
De mégis csak kifúrja az oldalamat a kíváncsiság, hogy vajon milyen titkokat fog bele írni?

Gyümölcskenyér

Szerettem volna valami egyszerűbbet, gyorsabbat sütni, mint a húsvéti kalács, ami aszalt gyümölcsökkel töltve ínycsiklandóan kelleti magát a nagyszerű pékségünk üvegpolcain. Kóstolót is kaptunk belőle, kitűnő darab, egyetlen baja, hogy nem az én pénztárcámnak szól. Tehát valami egyszerű, de nagyszerűt kerestem, tekintve, hogy piárosan szólva tavaszi tisztító böjtöt tartok, de hát mit szépítsük, egyszerűen nevezhetjük fogyókúrának is. És hát a nyálcsorgató csábító részeken szerettem volna gyorsan túllendülni, mert a családomat nem kárhoztathatom arra, hogy ők se egyenek. És megint csak jobb az őszinteség, ne kerteljünk: a gyümölcskenyér annyira jól sikerült, hogy elvéreztem rajta. *


Hozzávalók
15 deka vaj vagy margarin
15 deka cukor
4 tojás
20 deka liszt
2 tk sütőpor
1 késhegynyi só
1 (bio) citrom reszelt héja
Egy jó marék aszalt gyümölcs, magvak, csokoládé, ami éppen akad otthon. Nálunk most volt aszalt barack, szilva, cukrozott narancshéj, dió, mandula és egy kis csoki még mikulásról – csak hogy tényleg keveredjenek az ünnepek


Felkockázzuk az aszalt gyümölcsöket, a magvakat és a csokoládét.

A vajat összekeverjük a cukorral, egyesével hozzáadjuk a tojássárgájákat. Belekeverjük a masszába a sót és a citromhéjat.

Felverjük kemény habnak a tojásfehérjét.

A tojássárgájás masszába gyors mozdulatokkal belekeverjük a lisztet és a sütőport.

Majd a tojásfehérje-hab egyharmadával fakanál segítségével fellazítjuk, óvatosan, hogy össze ne törjön, és hozzákeverjük a tojásfehérje többi részét is. A végén hozzáadjuk az aszalt gyümölcsöket, magvakat.

175 fokon 30-35 percig sütjük, amíg a teteje aranybarna nem lesz

+1 TIPP: az aszalt gyümölcsöket, magvakat forgassuk bele lisztbe. Így az rátapad az oldalukra és a tésztában szépen egyenletesen osztódnak el, nem süllyednek le az aljára.


-        Gondolkodtam a Nyúl-dolgon – kezdi a társalgást másnap gyermekem. De nem tudom, hogy van-e, inkább nem hiszem.
-        Tudod, az úgy van, hogy annak létezik a Nyúl, aki hisz benne.
És persze ma is terítékre került a Nyúl, no nem a szó szoros értelmében, az én konyhámba nyúl nem jöhet alapanyagként:
-         Szerintem nincs Nyúl. Ti hozzátok az ajándékot.
-        Igazad van. – súgtam a fülébe, mert az úgy jó, ha az igazság ki van mondva.
És hogy a kislányommal mi lesz? Egy témába vágó írásom hamarosan megjelenik egy könyvben. Arra gondoltam, hogy a kezébe fogom adni.

* A megingás csak időleges és csak ennek süteménynek szól.



2 megjegyzés:

gionetta írta...

A Nagy Nyúl Téma (és Mikulás, meg Karácsony) nálunk is lelepleződött, de még van hite benne a gyermeknek. Kereste is tegnap rendületlen a Nyuszi ajándékait a bokrok alatt, hátha hagyott ott valamit, mert hát a Petráéknak volt. Mondom: Neked is hozott, csak még tegnap (vasárnap) és bentre, mert esett az eső, amikor itt voltak a Petráék. Megnyugodott.

S hogy mit ír majd a fiad a naplóba, gyöngybetűkkel? Szerintem meg fogod tudni, mert fel fogja olvasni Neked, hogy jól írta e, ahogy a gyerekem nekem is elolvasta élete első szerelmes levelét, de az apja már csak a hozzá írt történetet tudhatta meg. Szóval mi, anyák némi lépéselőnyben vagyunk! :-))

Anyul írta...

Kedves Gionetta,

magam is úgy sejtem, hogy itt valami szerelmi szövevényről van szó :)
Mindensetre locsolni elvitte magával mind a két kulcsot, nehogy véletlen kinyitódjon a napló, amíg nem volt itthon, sőt azzal is aludt, berakta egy Kindertojás-dobozba és a feje alá tette.
Mondtam, hogy ennyit nem ér az egész, hogy tiszta stresszben legyen miatta, és bízzon bennünk.úgysem fogunk belenézni, az az ő titkos naplója....